Wanneer je pas een brommer hebt aangekocht spreekt het voor zich dat je meteen staat te popelen om ermee op de openbare weg te gaan rijden. Natuurlijk is dat iets wat we begrijpen, maar je moet wel verzekerd zijn. De brommer valt in Nederland evenals in de andere Europese landen onder de noemer van de gemotoriseerde voertuigen. Dit betekent dat ze ten minste voorzien moet zijn van een WA-verzekering. Heb je een echt dure brommer aangekocht en wil je deze graag nog beter kunnen verzekeren? Dan is dat veelal ook geen probleem. In ieder geval, wanneer je een brommerverzekering gaat afsluiten kan het wenselijk zijn om stil te blijven staan bij de aandachtspunten die we allemaal hieronder voor je op een rijtje hebben gezet. 1.) Over welke waarde beschikt de brommer die je wil verzekeren?Voor menig aantal mensen geldt dat ze er gewoon voor kiezen om hun brommer op de best mogelijke manier te laten verzekeren. Dat is begrijpelijk, maar in de praktijk is dit lang niet altijd op financieel vlak de beste keuze. Het afsluiten van een allrisk brommerverzekering heeft namelijk als gevolg dat je altijd rekening dient te houden met een vrij hoge periodieke verzekeringspremie die je moet betalen. Het spreekt voor zich dat deze premie op moet wegen tegen de risico’s waarmee je kan worden geconfronteerd met je brommer. Neem nu bijvoorbeeld een tweedehandse brommer die je graag wil laten verzekeren. Voor een dergelijke brommer geldt dat ze veelal slechts over een beperkte aankoopwaarde beschikt. De kans is dan ook groot dat je bij totaal verlies slechts zal kunnen rekenen op een bescheiden uitbetaling door de verzekeraar. Bovenstaande zorgt ervoor dat het allrisk verzekeren van een brommer in de praktijk eigenlijk alleen maar wordt aangeraden voor duurdere brommers. Heb je dus met andere woorden jouw brommer gloednieuw gekocht en heb je er een aardig bedrag voor betaald? Dan zou je het afsluiten van een allrisk kunnen overwegen. Voor tweedehands brommers lijkt dit eigenlijk niet interessant te zijn. Hou ook rekening met het aantal kilometers die je gaat afleggenBij het kiezen van de voor jou beste brommerverzekering zal je ook altijd rekening willen houden met het aantal kilometers die je gaat afleggen. Het uitkiezen van een bepaalde brommerverzekering gebeurt in de praktijk altijd niet alleen op basis van de waarde van de brommer, maar ook aan de hand van het aantal kilometers die je ermee gaat afleggen. Ga je, je brommer slechts sporadisch gebruiken om bijvoorbeeld even recreatief mee te gaan rijden? Dan spreekt het voor zich dat je beter kan kiezen voor een WA of een WA+ beperkt casco brommerverzekering. Ben jij iemand die dagelijks gebruik gaat maken van zijn of haar brommer? Dan wordt het weer een ander verhaal. 2.) Hoe belangrijk is het eigen risico dat geldt voor de brommerverzekering?Het eigen risico wordt door veel verzekeraars wel eens over het hoofd gezien. Dat is eigenlijk niet interessant, integendeel. Je dient er namelijk rekening mee te houden dat het eigen risico veel belangrijker is voor de hoogte van de te betalen verzekeringspremie dan je mogelijks in eerste instantie zou denken. Het ontbreken van een eigen risico op je brommer verzekeren zorgt er namelijk in de praktijk meer dan waarschijnlijk voor dat je veel te hoge periodieke kosten zal moeten betalen. Bovenstaande gezegd hebbende spreekt het wel voor zich dat er sprake moet zijn van een bepaalde balans tussen het eigen risico en de verzekeringspremie die je moet betalen. Is die balans er niet? Dan zou dat als gevolg kunnen hebben dat je bijvoorbeeld weliswaar een veel lagere premie moet betalen, maar je bij een schadegeval plots heel wat kosten uit eigen zak dient te betalen. Dit laatste kan natuurlijk ook niet helemaal de bedoeling zijn, integendeel. 3.) Het afsluiten van extra dekkingen, doen of niet?Het is in de praktijk altijd mogelijk om voor je brommerverzekering extra dekkingen af te sluiten. Dit gezegd hebbende is het zo dat dit eigenlijk slechts voor een select aantal bestuurders echt interessant is. Natuurlijk zorgt elke extra dekking er in de praktijk voor dat je kan rekenen op een bepaalde extra zekerheid. Je moet echter ook op dit vlak stil blijven staan bij de hogere kosten die dit met zich meebrengt. Je kan er bijvoorbeeld perfect voor kiezen om een extra verzekering voor opzittenden af te sluiten, alleen wanneer is dat echt interessant? Op het ogenblik dat je er bijvoorbeeld voor kiest om regelmatig de kinderen van school af te halen met je brommer kan dit een interessante keuze zijn. Neem je anders vaak iemand met je brommer mee? Dan zou een dergelijke extra brommerverzekering ook de moeite waard kunnen zijn om af te sluiten. Doe je dat eigenlijk bijna nooit? Dan spreekt het voor zich dat het toevoegen van een dergelijke extra dekking in de praktijk eigenlijk compleet nutteloos is en alleen maar geld kost. 4.) Vergelijken is de boodschap!Tot slot, ben je van plan om een brommerverzekering of autoverzekering af te sluiten? Dan doe je er altijd goed aan om een vergelijking uit te voeren. Tijdens het uitvoeren van zo’n vergelijking zal je eigenlijk in één klap verschillende zaken kunnen achterhalen. In eerste instantie zal aan de hand van de verschillende polissen meteen duidelijk worden gemaakt welk type brommerverzekering voor jou nu precies de meest interessante optie zal zijn. Dat is echter niet alles. Daarnaast zal je namelijk meteen kunnen achterhalen welke verzekeraar je de goedkoopste verzekering voor je brommer kan aanbieden. Dit laatste is natuurlijk erg belangrijk. Voor heel wat mensen die er op een bepaald ogenblik voor kiezen om een brommer te kopen geldt dat ze nog jong zijn. De kans is dan ook groot dat men het merendeel van het budget dat men voor handen had heeft moeten gebruiken om de brommer in kwestie te kopen. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar dan spreekt het voor zich dat je niet zit te wachten op een hoge verzekeringspremie. In ieder geval mag het duidelijk zijn, het uitvoeren van een vergelijking voordat je een nieuwe verzekering voor je brommer af gaat sluiten is in de praktijk altijd het overwegen meer dan waard. |