Rilax
Image default
Beauty en verzorging

Er goed uitzien en je goed voelen: De psychologie van kleding

Wat je draagt is een boodschap aan anderen en aan jezelf over wie je bent. De “psychologie van kleding” vertelt ons dat er meer is dan je op het eerste gezicht zou denken als het gaat om de kleding die je kiest.

 

Het dragen van een pilotenuniform laat zien dat je een piloot bent. Sportieve kleding impliceert dat je sportief en fit bent. In een felrode jurk zie je er gedurfd en avontuurlijk uit!

 

Maar de associatie tussen kleding en perceptie gaat nog dieper dan dat. Wat je draagt beïnvloedt direct je gedachten en gedrag. Het heeft ook invloed op hoe anderen je persoonlijkheid en acties waarnemen. De sociale en psychologische aspecten van kleding zijn meer verweven met kledingkeuze dan je denkt.

 

Hoe werkt de psychologie van kleding? Wat is de sociale psychologie van kleding? En hoe kun je deze psychologie in je voordeel laten werken om nog krachtiger, productiever en verbluffender te zijn? Laten we het eens hebben over de psychologische impact van kleding.

 

Uitgeklede cognitie

Er is een fenomeen dat wetenschappers “enclothed cognition” hebben genoemd. Dit is simpelweg de wetenschappelijke term voor het idee dat kleding invloed heeft op hoe we denken. De theorie zegt dat de kleding die we dragen (of die anderen dragen) in feite onze denkpatronen verandert.

 

En dit is niets nieuws. Mensen dragen al kleding sinds de dageraad van ons bestaan.

 

Hoewel het begon uit noodzaak en praktisch nut, veranderde het al snel in een kunstvorm en communicatiemiddel. Eeuwenlang was kleding het belangrijkste statussymbool. Het vertelde de mensen waar je stond in de maatschappij, hoeveel je je kon veroorloven, en wat je beroep was.

 

Bepaalde kleuren (zoals paars) en stoffen (zoals zijde) waren bijvoorbeeld voorbehouden aan de koninklijke klasse of de elite. Arbeiders spaarden al hun geld bij elkaar om een paarse jurk of accessoire te kopen in een poging hun rang te verbeteren. Kleding was niet alleen een symbool van status, maar ook een middel om zich te bewegen in een zeer onbeweeglijke maatschappij.

 

Hetzelfde geldt vandaag de dag. Kleren zijn een ingebakken deel van onze samenleving geworden. Wat je draagt is voor anderen een teken wie je bent en waar je thuishoort in deze wereld. Het vertelt je eigen brein ook welk soort gedrag en welke eigenschappen het moet bezitten als het dat soort kleding draagt.

 

De sociale psychologie van kleding

Of we het nu leuk vinden of niet, “oordelen” is een deel van onze samenleving. Mensen zullen binnen de eerste 8 seconden na hun ontmoeting al een oordeel over u vellen. Meestal wordt dit beïnvloed door uw handdruk, begroeting, en kleding.

 

Iemand zal je onmiddellijk beoordelen op basis van wat je draagt – of ze dat nu bewust doen of niet. Je zou bijvoorbeeld denken dat iemand met een Chanel-tas geld heeft, terwijl iemand in gescheurde, vuile kleren het misschien moeilijk heeft. Iemand die zwart draagt, luistert misschien naar zware muziek, terwijl iemand in pastelkleuren naar popradiomuziek luistert.

 

Het gaat echter verder dan er “netjes en opgeruimd” uitzien. Een snel oordeel op basis van kleding kan ervoor zorgen dat mensen je gedrag en persoonlijkheid heel anders zien.

 

Je hebt het eerder gehoord: kleed je voor de baan die je wilt. En dit is ook echt waar! Als je je kleedt alsof je al in die rol zit, zullen mensen je eigenlijk van nature in dat licht gaan zien.

 

Als ze je al op die manier voor zich zien, is het niet ver meer om je aan te nemen of je promotie te geven voor die functie. Als je mode bekijkt in termen van manifestatie, is het logisch.

 

Wil je je beter voelen, maar heb  je een lichamelijke imperfectie, denk dan eens aan prothese lingerie.

 

Hetzelfde geldt zelfs voor afspraakjes. Wat je draagt op een eerste afspraakje kan de andere persoon vertellen wat voor soort partner je zou zijn. Studies tonen aan dat onze kleding subtiele aanwijzingen geeft over wat voor soort persoon je bent.

 

Zo zal een vrouw in een nauwsluitend overhemd en een kokerrok zelfverzekerder, succesvoller en een hogere verdiener lijken dan een vrouw in een designer jeans en een blouse. Zelfs subtiele veranderingen – zoals een extra knoopje los op de blouse – kunnen een soort aanwijzing of oordeel bij de ander teweegbrengen.

 

Dit is niet bedoeld om je af te schrikken van de maatschappij of het dragen van wat je wilt. Maar het is belangrijk om te beseffen dat uiterlijk en de manier waarop mensen zich kleden er wel degelijk toe doen. Je bent een zelfverzekerde, mooie, prachtige vrouw- dus wees niet bang om dat ook in je kleding te laten zien!

https://webdesign-websolutions.nl/hoe-kan-je-de-psychologie-van-kleding-voor-jou-laten-werken/