Rilax
Image default
Auto’s en Motoren

Professionele onderdelen VW Kever en VW Bus van Paruzzi

Heb jij een VW Classic Bus? Wij vertellen je wat over de ontstaansgeschiedenis van dit model en de andere Volkswagen busjes. De Transporter T1 werd tussen 1950 en 1967 gebouwd. Aanvankelijk in de fabriek in Wolfsberg, maar al snel werd de lijn compleet verplaatst naar Hannover. Deze bus met achterwielaandrijving heeft een metalen spijltje in het midden van de voorruit. Inderdaad, dat is de reden dat deze bus ook wel Spijlbus genoemd wordt. Een naam die je ook wel hoort, is Microbus. Een beetje verwarrend, maar intern bij Volkswagen hebben ze het over Type 2. Type 1 in deze modelaanduiding is de Kever. Vijf jaar nadat de eerste Spijlbus geassembleerd was, werd de carrosserie ingrijpend veranderd. Boven de voorruiten kwam een luifel, die op het dak werd geplaatst. Deze uitbouw bevat een rooster om verse lucht aan te voeren. De motorruimte en de motorklep kwamen lager te liggen. Zo ontstond ruimte voor een achterklep. Voor werklui als loodgieters en timmerlui was dit een uitkomst; ze konden eindelijk lange buizen of latten vervoeren. Vanaf 1963 werden de zijdeuren met scharnieren vervangen door schuifdeuren. In datzelfde jaar werd de achterdeur van de Spijlbus breder. De T1 werd in 1967 opgevolgd door de T2 die tot 1975 nog gemaakt werd in Brazilië.

Tijd om naar de dagelijkse praktijk terug te keren. Hoe is het met de conditie van je Bus gesteld? Is de Kever motor in orde? Zijn er nog bepaalde onderhoudsproducten die je kunt gebruiken? We doen twee suggesties. Een spuitbus bodembescherming van Tectyl met een inhoud van 500 ml. Dit product bevelen we van harte aan om de onderkant van je bus te onderhouden. Spuit ‘m eens in de zoveel tijd in, dan weet je dat roest geen kans heeft. Bijkomend voordeel van dit middel is dat het geluiddempend werkt. Een 250 ml flesje Belgom chroomreiniger en polish ineen, geschikt voor Beetle en Bus. Je voorkomt corrosie en houdt het chroom van bijvoorbeeld de bumpers blinkend mooi. De vloeistof wrijf je in met een droge, zachte doek. Nadat je de polish even hebt laten inwerken, poets je het laagje goed uit voor optimale glans. 

https://www.paruzzi.com/nl/